FPR
Skole-hjem-samarbejde og evaluering

Skole-hjem-samarbejde og evaluering

Skole-hjem-samarbejde på Frederikssund Private Realskole

Skole-hjem-samarbejdet er essentielt for os.

I det daglige forventer vi god kommunikation mellem skole og hjem; det være sig fx ved aflevering eller afhentning af eleven, ved mailkorrespondancer og ved hyppig opdatering på ugeplaner, årsplaner og skolens kalender.


Ud over det indbyder Frederikssund Private Realskole til to årlige forældremøder; et i august/september og et i januar/februar.


Vi afholder også en årlig skole-hjem-samtale i november måned, hvor den enkelte elev og forældre indbydes til møde med klassens lærere.

I februar måned modtager elever i 0. klasse et elevbrev og elever i 1.-6. klasse modtager en elevudtalelse.

Formålet er at gøre status og give eleven fremadrettet ressourceorienteret feedback inden for områderne: faglighed, samarbejde og trivsel, så eleven får det bedste ud af sin skolegang og har gode forudsætninger for at styrke den faglige og alsidige udvikling.


I foråret indbydes eleven og forældrene til kombineret skole-hjem- og portfoliosamtale. På Frederikssund Private Realskole anvender vi portfolio som evalueringsform. Eleverne lærer helt fra 0. klasse og til 9. klasse at selvevaluere og fremvise udvalgte arbejder. En del af forårets samtale for elever i 0.-6. klasse tager udgangspunkt i elevbrevet og elevudtalelsen.


På Frederikssund Private Realskole er karakterer og kommentarer også en del af vores evalueringsværktøj og en måde, hvorpå der gives status og fremadrettet feedback.

Læs mere om prøver og karakterer.


Portfolio som evalueringsform på Frederikssund Private Realskole


På Frederikssund Private Realskole arbejder eleverne med selvevaluering. De samler udvalgte arbejder i en portfoliomappe.

Eleverne arbejder løbende med deres selvevalueringer og forbereder en præsentation i løbet af skoleåret. Denne fremvises for klasselærere og forældre ved en portfoliosamtale i foråret.

 

Formål

Formålet med portfolio er at styrke elevens selvvurdering af sit arbejde/produkt i forhold til de opstillede mål. Samtidig dokumenterer eleven sit standpunkt og sin læreproces.

Portfolio på FPR rummer udover det individuelle faglige fokus også evaluering af egne sociale mål og af klassens mål.

 

En portfoliosamtale tager ca. 20 minutter

 

Læs mere om portfolio her klik her