FPR
Prøver og karakterer

Prøver og karakterer

Prøver på FPR

På Frederikssund Private Realskole har vi valgt løbende at tage faglige prøver på eleverne. Det giver lærerne bedre mulighed for at tilrettelægge undervisningen, så den bliver tilpasset det enkelte barn.


Klasseprøverne giver læreren et redskab til:

  • At indhente supplerende oplysninger om det enkelte barn og om klassens faglige udvikling.
  • At evaluere undervisningen og dermed løbende tilpasse den til det enkelte barn og klassen som helhed.
  • At orientere de enkelte forældre mere præcist om deres barns udvikling.


Da prøvetagningen indgår som en naturlig del af undervisningen, vil der ikke blive indhentet særlig forældretilladelse til gennemførelse heraf. Prøverne vil heller ikke blive udleveret, da en del af prøverne er beskyttet materiale, som kun må benyttes under ansvar af skolepsykologisk rådgivning (PPR), og derfor efterfølgende skal destrueres.

 

Evaluering af prøverne

Faglæreren vil drøfte resultaterne med prøvetager og skoleleder. Forældrene vil blive informeret om prøvens resultat ved den efterfølgende skole/hjem samtale, medmindre resultatet er af så bemærkelsesværdig art, at det kræver øjeblikkelig information. I nogle tilfælde kan det blive nødvendigt at prøve barnet med den samme test eller med en lidt anderledes test.

For børn, som kræver særlig opmærksomhed i deres læse-, stave- eller matematikudvikling, kan der eventuelt blive tale om yderligere testning hos skolepsykologen. I så tilfælde vil forældrene blive kontaktet af skolen inden undersøgelsen sættes i værk.

Skolens prøveplan fremgår af nedenstående. Såfremt der måtte være spørgsmål til denne plan, er man altid velkommen til at rette henvendelse til skolens læseklinik eller skoleleder. 


Prøver i 0. klasse

KTI (Tegneiagttagelse) ved børnehaveklasseledere

SPU (skoleparathedsundersøgelse – i tvivlstilfælde) ved børnehaveklasseledere

Sproglig screening ved logopæd

DLB – bogstavkendskab 0. klasse efterår og forår ved børnehaveklasseledere

RST – bogstavprøven 0. klasse forår ved børnehaveklasseledere


Staveprøver

Staveprøverne tages af dansklæreren efter instruktion af læseklinikkens leder og drøftes efterfølgende med denne. Resultaterne af prøverne afleveres til kontoret og læseklinikkens leder får en kopi.
Staveprøverne må vises til forældrene, men skal forblive på skolen.

ST3 – ST8 3.-8. klasse efterår


Læseprøver

Prøverne tages af en lærer fra læseklinikken i samarbejde med dansklæreren.

IL–basis 1. halvdel 0. klasse forår

IL–basis 2. halvdel 1. klasse efterår

OS 64 1. klasse efterår

OS 64 1. klasse forår

Mini SL tilbud OS 120 2. klasse forår

SL 60 3. klasse

SL 40 4. klasse

Læs 5 5. klasse

TL–1-4 6.–9. klasse


Matematikprøver 

Prøverne tages af matematiklæreren efter instruktion af læseklinikkens leder og drøftes efterfølgende med denne. Resultaterne af prøverne afleveres til kontoret og læseklinikkens leder for matematik får en kopi.
Matematikprøverne må vises til forældrene, men skal forblive på skolen.

RM1–RM7 1.–7. klasse forår

Karakterer

Der gives karakterer til eleverne 2 gange årligt fra og med 1. klasse.

 

Arbejdsindsats

Arbejdsindsats vurderes efter en skala med 5 trin og angives efter følgende skala:

Top - Helt i top

Om - Over Middel

M- Middel

Um - Under middel

Ia - Ikke acceptabelt

 

Standpunkt 1.-2. klasse

Der gives principielt vurdering i alle fag enten vedrørende standpunkt og arbejdsindsats eller alene arbejdsindsats.

Standpunktskarakterer gives efter en skala med 6 trin, hvor første og sidste trin kun i meget sjældne tilfælde vil blive benyttet.

 

Standpunkt angives efter følgende skala

S - Sikkert

Om - Over middel

M - Middel

Um - Under middel

U - Usikkert

Mu - Meget usikkert

 

Standpunkt 3. - 9. klasse

12 - Den fremragende præstation

Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.

10 - Den fortrinlige præstation

Karakteren 10 gives for den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål, med nogle mindre væsentlige mangler.

7 - Den gode præstation

Karakteren 7 gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del mangler.

4 - Den jævne præstation

Karakteren 4 gives for den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler.

02 - Den tilstrækkelige præstation

Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.

00 - Den utilstrækkelige præstation

Karakteren 00 gives for den utilstrækkelige præstation, der ikke demonstrerer en acceptabel grad af opfyldelse af fagets mål.

-3 - Den ringe præstation

Karakteren -3 gives for den helt uacceptable præstation.

 

C-skalaen i matematikprøver 1.-7. kl. og danskprøver 3.-8. kl.

De vurderingsbetegnelser, som C-skalaen benytter sig af, kan groft oversættes på denne måde:

C0–C2: Tyder på alvorlige indlæringsvanskeligheder

C3: Usikkert indlært

C4: Standpunktet er under middel

C5: Standpunktet er middel

C6: Standpunktet er over middel

C7–C10: Standpunktet er betydeligt bedre end almindeligt for klassetrinnet